4.3
Certifikace – význam a současný stav
RNDr. Petr Valošek
Certifikace a akreditace z pohledu reálného stavu v současném
tržním prostředí, normativních požadavků, výkladu certifikačních subjektů,
přínosů pro firmy a chápání široké veřejnosti. Vývojové trendy a další
perspektivy v této oblasti. Kontraproduktivní a chaotické regulační zásahy při
propagaci certifikací ze strany státních orgánů.
NahoruSmysl certifikace
Pojem certifikace je velmi starý, rozhodně starší než 100 let. Když
nahlédneme do naučného slovníku nebo v současné době operativně a rychleji do
internetové verze Wikepedie, dozvíme se, že:
"Certifikát je dokument, který prokazuje nějakou skutečnost,
např. výrobek je zhotoven nebo systém managementu firmy zaveden v souladu se
specifikovanými požadavky, jež mohou být uvedeny např. v technické dokumentaci
nebo nějakých normách.“
Poněkud odlišný význam má akreditace, přestože předmětem akreditace je
obvykle také prověřování plnění specifikovaných požadavků uvedených v
normě:
"Akreditace (z francouzštiny ověřit důvěryhodnost) je oprávnění
k určité činnosti nebo ověření a uznání takového oprávnění. Často synonymum pro
získání licence.“
Původně se prováděla jedině certifikace výrobků , sloužící jako
nástroj celosvětového sjednocení technických parametrů výrobků a metod jejich
ověřování, kterou si vyžádal vědeckotechnický pokrok a výrazný nárůst výměny
zboží. V oblasti průmyslové výroby byly takové normativní požadavky aplikovány
především tam, kde se vyskytovala možnost vzniku určitého nebezpečí nebo
ohrožení zdraví.
Systémy normalizace a certifikace se ukázaly jako nezbytné a byly dále
celosvětově rozvíjeny. Velká pozornost je jim věnována v EU v souvislosti se
schématy (moduly) pro hodnocení shody, jež jsou v současné době v popředí zájmu
především ve vztahu k volnému pohybu zboží na evropských i světových
trzích.
Certifikace systému řízení firem, nebo také systému
managementu, byly aplikovány po vzoru certifikace výrobků, ale mnohem později.
Tyto certifikace měly původně sloužit k rozlišování dobrých a špatných klientů
pro pojišťovny nebo banky, měly sloužit k prokazování schopnosti plnit určité
požadavky a zařazovat vlastníky certifikátů do lepší kategorie. V Japonsku byly
také poprvé použity certifikace systémů managementu firem ve snaze o zlepšení efektivnosti výroby a úspěch v obchodním boji se Spojenými
státy americkými. V Evropě se začínají systémové normy uplatňovat až koncem
osmdesátých let minulého století, v České republice nabraly závratného
rozšíření spojeného s certifikacemi na přelomu tohoto tisíciletí.
Certifikace systému managementu znamená, že firma buď vlastními
silami, nebo prostřednictvím poradce nejprve aplikuje do svých činností a
procesů normativní požadavky, pak nezávislý orgán: v tomto případě jedna z
certifikačních společností, kterých je na českém trhu bezmála sto,
prostřednictvím auditorů prověří, zda firma dodržuje všechny zásady vyžadované
normou, má normou specifikované dokumentované postupy a vede minimálně normou
požadované záznamy. Toto ověření probíhá formou auditu. V případě, že firma
plní systémové požadavky uvedené v normě a audit tak může být úspěšně zakončen,
certifikační společnost vystaví příslušný certifikát. Tento certifikát je
platný po omezenou dobu (většinou 3 let) a musí být v pravidelných intervalech
(většinou ročních) prověřován dozorovými audity. Takový certifikát je dokladem
o vybudování a funkčnosti systému managementu a ostatní by měli věřit, aniž do
firmy přímo zavítali, že auditor tuto firmu navštívil a viděl způsob práce na
požadované úrovni a prověřil vedení a používání specifikovaných záznamů. Je to
ale skutečně pravda v současné době? Dá se věřit certifikátům? Touto
otázkou se budeme dále podrobněji zabývat.
NahoruOčekávání firmy, představy zákazníků
Majitelé firem očekávají, že výrobou a souvisejícím prodejem
výrobků získají prostředky k zaplacení pracovní síly a výrobních nákladů a
kromě toho jim zůstane ještě zisk, který mohou dále investovat do výroby nebo z
něj čerpat pro osobní potřebu.
Zákazníci zase očekávají, že si zakoupí výrobek, jejž jim
nabízí výrobce, protože se jim mimo jiné líbí vlastnosti a možnosti výrobku,
které výrobce deklaruje v propagačních materiálech nebo v reklamě.
Dělat takové výrobky, jež by vyhovovaly rozmanitým přáním zákazníků a
dlouho jim dobře a bez problémů sloužily, je nákladnější, než vyrábět něco, co
budí zdání užitečného výrobku jen do doby, než to začneme používat. Dosahování
dobré kvality je nákladné, pracné a vyžaduje dobré znalosti v oboru, ovšem z
dlouhodobého hlediska velmi přínosné nejen pro firmu, která tímto získá věrné
zákazníky, ale i pro zákazníky a společnost. Mimo jiné má dobrá kvalita ,
spolehlivost a bezporuchovost výrobků velmi důležitý, ale stále opomíjený
aspekt minimalizace odpadů. Dobrý výrobek není třeba často opravovat,
nemá poruchy, není třeba jej šrotovat!
Z výše uvedeného zřetelně vyplývají dva protichůdné směry v ekonomice.
Na jedné straně vyrábět a prodávat s co nejnižšími náklady, na straně druhé
kupovat levně, ale požadovat vysokou kvalitu. Tyto směry se nedaří srovnat,
zvláště když stále převládají "moderní“ tendence okamžitých efektů každé
činnosti.
Pokud vycházíme z definice kvality (viz ČSN EN ISO
9000 ), je kvalita určena mírou plnění souborů znaků nějakého
produktu . Laicky řečeno, výrobce deklaruje nějaké parametry výrobku a
zákazník je vnímá, posuzuje a na jejich základě má o produktu nějaké představy
a očekávání, jejichž míra splnění je pak měřítkem pro hodnocení málo kvalitní
či velmi kvalitní a pomáhá při rozhodování koupím, či nekoupím. U mnoha výrobků
nemusí výrobce znaky či parametry ani deklarovat, ty se již přirozeně
předpokládají a zákazníci je očekávají.
Zákazník má však mnoho dalších představ a očekávání ohledně výrobku,
které mu byly "vsugerovány“ promyšlenou propagací, reklamou a předváděcími
akcemi. Mnohé z těchto vlastností se v okamžiku předávání nebo koupě nedají
hned posoudit a to je základní kámen úrazu současného obchodování. Výrobků, o
jejichž správné funkci a spolehlivosti se nemůžeme přesvědčit v okamžiku
prodeje, stále přibývá. V této éře silně zaměřené na okamžité zisky spousta
odborníků přemýšlí nad možnostmi zvyšování obratu a příjmu firmy bez ohledu na
použitelnost produktu pro zákazníka, bez ohledu na kvalitu. Zákazník očekává,
že za své peníze dostane produkt, který bude moci nějakou dobu bezproblémově
používat, ale posléze zjišťuje, že se opět napálil.
U mnoha výrobků platí, že investice vložené do vytváření iluzí o
výrobku a investice do technik "nachytání“ zákazníka ke koupi výrobku dobře
naprogramovanou marketingovou kampaní jsou efektivnější než investice do
vývoje zákazníkem očekávaných vlastností produktu či než investice do
kvality.
Skutečná kvalita se pozná velmi těžko. Velmi těžko se dá
posoudit například pravda o deklarované trvanlivosti produktu, spolehlivosti či
efektivnosti a chemických vlastnostech produktů, jako jsou např. potraviny.
Toto posouzení mnohou provést často pouze specializované laboratoře nebo čas
(nerovné silnice a dálnice, neúčinné bezpečnostní systémy, poruchové stroje
nebo zařízení nedosahující deklarovaný výkon).
Stále hodně výrobců sází na to, že v době prodeje se nekvalita pozná
jen stěží. Vedení firmy očekává obraty a příjmy, od kterých jsou odvislé platy
zaměstnanců. Kolotoč nekvality se uzavírá. Je smutným paradoxem současné doby,
že rostoucí snahy o plošné schvalování výrobků, certifikace výrobků a
certifikace systémů managementu výrobců jsou stále méně účinné .
NahoruSoučasný stav
Je třeba upozornit především na nelepšící se stav kvality výrobků,
životního prostředí i bezpečnosti. Realitou zůstává stále velký podíl
nekvality na trhu , bezohledné poškozování životního prostředí, spousta
pracovních úrazů a neštěstí atd. To se děje přesto, že narůstá množství
legislativních předpisů v ČR i počet nařízení ES, které zesilují požadavky na
kvalitu, bezpečnost i ochranu životního prostředí. V praxi se ukazuje, že
předpisy a normy jsou šité narychlo, často si odporují, zabývají se nesmyslnými
detaily a podnikatelé si vybírají nejschůdnější cestu – neudělají nic, případně
zajistí plnění předpisů a norem formálně. Současné praktiky v oblasti
certifikací tomu jen napomáhají a důsledky tohoto stavu stále častěji pociťují
občané i podnikatelé. Certifikace původně měly sloužit k prokazování schopnosti
plnit stanovené požadavky, měly zařazovat vlastníky certifikátů do lepší
kategorie, ale jak je tomu ve skutečnosti? Vlastnictví certifikátu je na
veřejnosti bráno spíše s posměchem než s uznáním .
Na přelomu tisíciletí přesvědčilo certifikační lobby napojené na řadu
pochybných poradců o potřebě vlastnit nějaký certifikát kdejakou firmu či
kdejakého "podnikavce“. Pro realizaci certifikačních projektů se využívaly
tučné dotační tituly státu i Evropské unie. Byla propagována významná
efektivnost a rychlá návratnost vložených prostředků. Díky podporám, propagaci
a paušálnímu stanovení certifikace jako kvalifikačního předpokladu ve
výběrových řízeních nebo dotačních programech se certifikáty velmi rozšířily
mezi firmami i některými jednotlivci. Formálně se uznávalo, že čím více
certifikátů, tím lepší firma, tím větší šance na výhru zakázky. Když už všichni
získali nebo si zakoupili certifikáty na kvalitu podle normy ISO 9001,
zadavatelé zakázek podmínky "přitvrdili“ a požadovali další certifikát na
životní prostředí podle normy ISO 14 001, pak také certifikát na bezpečnost
podle OHSAS 18 001, informační bezpečnost, společenskou odpovědnost atd.
Certifikáty systému managementu se začaly zajišťovat formálně a
velmi rychle . Z původního půlročního i delšího období pro aplikaci
normativních požadavků a přípravu dokumentů u firmy střední velikosti se toto
období "scvrklo“ na dobu kratší než dva měsíce. Zaznamenal jsem dokonce
požadavek na urychlenou přípravu ISO 9001 do jednoho týdne ( Doneste mi přece
ty dokumenty, určitě je máte už připravené, já to podepíšu a zašlu to
auditorovi, můj známý si to také tak připravil! ). Jediným přínosem
nekompetentních poradců bylo přinesení šanonu kopií do firmy, tzv. systémových
dokumentů a formulářů, které se ukazují při certifikačních auditech utajeným
"kamarádům“ – auditorům ze "zcela nezávislých a objektivních“ certifikačních
firem. Příprava systému managementu k certifikaci se scvrkla na přípravu
nějakých dokumentů, o aplikaci jakýchkoli opatření ve firmě nebo o úpravě
systému řízení firmy není řeč. V některých případech se tímto způsobem posuzují
i akreditace.
Faktem je, že při takovém masovém rozšíření certifikátů výše uvedeným
způsobem již nelze používat certifikát jako rozlišující znak, protože certifikát má každý . Certifikát se používá jenom pro klamnou prezentaci.
Kontrola nad tímto "byznysem“ téměř neexistuje. To vše se děje ke škodě těch
dobrých firem a podnikatelů, kteří jsou bez rozdílu "dotlačeni“ na úroveň těch
nejhorších, kteří si certifikát prostě koupili. Poradci a v jedné osobě často i
"certifikátoři“ smluvně garantují získání certifikátu na klíč bez ohledu na
míru uspořádání či chaosu ve firmě.
Průvodním jevem takové situace je stále velký podíl nekvality na
trhu , bezohledné poškozování životního prostředí, spousta pracovních úrazů
a neštěstí atd. Zákazníkům se úmyslně nabízí zestárlé/zkažené maso a jiné
potraviny, nebezpečné hračky, stále vznikají závažné nehody z neznalosti a z
nedbalosti. Spousta nekvalitních výrobků je maskována různými certifikáty a
jen velmi těžko se dají odlišit zákazníkem v době prodeje od těch
kvalitních . Využívá se promyšlené psychické působení na zákazníka a moment
překvapení tak, aby zákazník koupil, aniž něco potřebuje, aniž to splňuje jeho
představy o parametrech výrobků. Propagace se změnila na propagandu a
promyšlené reklamní kampaně a psychické působení na zákazníka se staly nejvíce
prosperující vědní disciplínou. Jsou finančně výhodnější než pracné zlepšování
výrobků a hledání jejich potenciálně slabých míst.
Nyní zvolna nastává doba upouštění od certifikátů , hlavně těch
překotně zavedených systémových, protože mnoho firem přehodnotilo prezentované
výhody certifikovaného systému managementu firmy a související každoroční
náklady, zvláště pak takového, jenž se skrývá v pečlivě uspořádaných a řízených
kopiích bezobsažných dokumentů a formulářů umístěných v několika tučných
šanonech.
Certifikát jako vstupenka do výběrových řízení již neplatí. Paradoxně se dokonce dozvídáme od státních úředníků, že taková vstupenka je
diskriminační. Certifikát se již do výběrových řízení na státní zakázky
nepožaduje. Pokud by byl certifikát skutečně vydáván kvalitní firmě, tak takové
opatření říká, že výběrem kvalitní firmy diskriminujeme tu nekvalitní.
Poskytované státní dotace na certifikace systému managementu kvality
nebo životního prostředí byly dříve v řádech stovek milionů korun a byly
součástí propagované národní politiky jakosti. Další paradox nastal při výběru
"kvalitních“ firem pro realizaci projektů známého programu "Zelená úsporám“.
Místo toho, aby byly využity firmy s certifikáty kvality, státní úředník znovu
vybíral "kvalitní“ firmy na základě nějakého vyplněného formuláře. Posuzování
formuláře a schvalování firmy trvalo úředníkovi vždy nejméně měsíc, úředník měl
dost práce, nejspíš prováděl audit kvality. Certifikát v programu "Zelená
úsporám“ byl opět k ničemu .
Dostatek nekvalitních výrobků a děl zajišťuje jejich rychlou obměnu,
rychlé vyřazování a nové nákupy, produkce odpadů roste jako průvodní jev
produkce nekvality .
V posledních letech se hodně propaguje aplikace normy na společenskou
odpovědnost firem, dokonce se doporučuje její aplikace především ve státní
správě. Zdůrazňují se průlomové zásady, ale výsledek aplikace je sporný,
zůstává opět jen u prázdných slov a nějaké dokumentace. Je velmi poučné
nahlédnout zpět do historie, například na firmu Baťa. Baťa sice neměl normu
specifikující zásady společenské odpovědnosti, ale o to více pro společnost
skutečně dělal.
Poněkud odlišná, ale také neutěšená situace nastala i u zákaznických
nebo speciálních auditů či akreditací. Jejich počet narůstá, a to často i tím,
že se dva subjekty z důvodu obchodní války nedomluví na sjednocení požadavků.
Vezmeme-li v úvahu např. potravinářské normy FSI a BRC, najdeme jen velmi malou
faktickou odlišnost požadavků, ale k jejich sjednocení z výše uvedených důvodů
asi nikdy nedojde. Byla by nesmyslná a nekončící diskuse o tom, zda jsou
potraviny bezpečnější při výrobě v provozu dodržujícím zásady FSI, nebo
BRC.
Podle uvedených norem, nebo podle dotazníků odvozených z těchto norem,
jsou posuzováni výrobci potravin nebo obalů obchodními řetězci a jinými
velkoodběrateli. Za takové audity platí výrobci nemalé částky, ale nemají na
vybranou, pokud chtějí dodávat i nadále. Zákaznických auditorů není mnoho, jsou
"pasováni“ do své funkce obchodníky. Jsou si jisti, že je nikdo nemůže
"obejít“. Normativní požadavky mají často rozpracovány do extrémních detailů a
jsou nekompromisní. Výrobce potravin podmínky buď splní, nebo nebude dodávat.
Plnění některých požadavků je někdy velmi nákladné (např. magnetické
separátory) nebo i nesmyslné (např. přesná evidence tříštivých materiálů
rozšiřovaná často i do různých pomocných prostor, šaten a sociálních zařízení).
Taková opatření souvisejí jen velmi málo se skutečným ohrožením zdraví
zákazníků, zvláště ve srovnání s jinými hrozbami. Polemika se ovšem
nepřipouští, jste vystaveni hrozbě odmítnutí dodávek bez možnosti náhrady
odběrů jiným odběratelem.
Výše uvedené normy zpřísňují požadavky stanovené v nařízení č. 852/2004/ES , o hygieně potravin, pro analýzu rizik (HACCP) týkající se bezpečnosti potravin . Je zřejmé, že
ani tato oblast se nevyhnula formálním vlivům a požadavkům často vymyšlených
certifikačními nebo dozorovými orgány. Uvedu několik příkladů z praxe z
poslední doby, které poukazují na formální a často nepodstatné požadavky.
Současná chladicí a klimatizační technika umožňuje velmi dobře a
spolehlivě udržovat stanovené teploty v prostorách a boxech pro uchovávání
potravin, nicméně pokud nedoložíte certifikačním nebo dozorovým orgánům měření
a zapisování teplot, nejlépe i dvakrát denně, většinou máte problém v tom, že
údajně významně ohrožujete zdravotní nezávadnost používaných potravin. Rozhodně
nechci říkat, že teplota skladování potravin není důležitá, ale ve většině
případů není kritická, protože základem vybavení dnešních potravinářských
provozoven je poměrně slušná a spolehlivá klimatizační nebo chladicí technika a
skladovací doba je minimalizována každodenním nákupem. Při dnešních možnostech
trhu odběratelé neskladují potraviny, nebo jen minimálně.
Dalším takovým případem je zveličovaný požadavek kontroly drobných
částí v potravinářských provozech, kdy jsou požadovány často velmi nákladné
rozmanité separátory. Přes veškeré tyto snahy stejně známe z veřejných médií
případy výskytu střepů, kovů či dřeva v hotových produktech. Jejich přítomnost
nám vadí více opticky a ve většině případů jsou odhaleny dříve, než je
konzument polkne.
Jak s uvedenými případy kontrastuje nedávno odhalený případ záměrného
používání posypové soli v potravinářství?! Čtenáře musím ubezpečit, že to
rozhodně není ojedinělý případ klamání spotřebitele, dokladující nespornou nadvládu peněz nad kvalitou či bezpečností potravin . Pro barvení pečiva
do líbivé hnědé barvy se dlouhá léta používá hydroxid sodný. Je to velmi žíravá
látka, která při pečení bezpečně reaguje s organickým materiálem (těstem),
způsobí nahnědlé zbarvení a ke konzumentovi se dostane pouze nezávadné pečivo.
Problém je v tom, že i některé firmy v České republice pro tyto účely používají
technický hydroxid sodný (tzv. krtek, který se běžně kupuje na čištění ucpaných
odpadů).
Z těchto několika názorných případů je zřejmé, že největším nebezpečím
v potravinářství je těžko odhalitelné chemické nebezpečí a kritickou se
stává přejímka surovin pro potravinářskou výrobu. Takové riziko se dá
minimalizovat pouze pečlivým výběrem a sledováním…