4.3.1
Postřehy z certifikačních a dozorových auditů
RNDr. Petr Valošek
Významné a opakující se nedostatky a připomínky z auditů
certifikačních orgánů. Pozitivní a negativní zkušenosti auditovaných
společností. Komentáře k uvedeným skutečnostem. Porovnání s normativními nebo
legislativními požadavky. Rozdělení na audity kvality, životního prostředí,
bezpečnosti, audity v potravinářství a ostatní audity. Shrnutí postřehů do
obecnějších závěrů.
Význam auditování
Pro vyjasnění významu uvádím vysvětlení hesla audit z
naučného slovníku Wikipedie. Auditování je pak činnost související s prováděním
auditu.
Audit (z
lat. auditus , slyšení ) znamená úřední přezkoumání a zhodnocení
dokumentů, zejména účtů, nezávislou osobou. Účelem je zjistit, zda doklady
podávají platné a spolehlivé informace o skutečnosti, a obvykle také zhodnotit
kvalitu vnitřní kontroly firmy. Vzhledem k rozsahu dokumentace se audit obvykle
zabývá jen vzorky a jeho výsledek tedy neznamená naprostou jistotu, nýbrž jen
rozumnou pravděpodobnost konečného hodnocení. Kromě finančního
auditu se v poslední době zavádí i audit dopadů na životní prostředí,
technický audit na kvalitu výrobků nebo bezpečnost procesů a podobně. Pro
audity platí ve většině zemí státem stanovená pravidla.
Odtud auditor , kvalifikovaný člověk, který dělá profesionální
audity. Výsledkem jeho práce je auditorská zpráva .
Auditor prověřuje, zda klient (auditovaná firma) dodržuje stanovená
opatření či splňuje dané podmínky. Zveřejněním výsledků auditu (připravením
zprávy, udělením certifikátu) auditor usnadňuje orientaci třetím osobám, jež mu
důvěřují, klienta již neobtěžují návštěvami a přesto mohou mít představu o
úrovni práce klienta. Nutno podotknout, že slůvko " důvěra “ v auditora je
velmi důležité, protože bez této důvěry se samozřejmě vytrácí smysl práce
auditora.
Audit může být zaměřen na různé druhy oblasti lidské činnosti. V
závislosti na tom rozeznáváme různé druhy auditů. V tomto článku se nebudeme
zabývat finančními a ekonomickými audity, ale zaměříme se na externí audity
systémů managementu, které se provádějí v souvislosti s certifikacemi,
především podle požadavků ISO norem na kvalitu, životní prostředí, bezpečnost,
bezpečnost potravin atd.
V posledních letech se vyrojila spousta různých druhů auditů a
modifikací systémových norem, podle nichž se auditují společenská odpovědnost
firem (SA 8000), bezpečnost informací (ISO 27 001), koloběh dřeva (C-o-C),
kosmetická výroba (ISO 27 716), management IT služeb (ISO 20 000), hospodaření
s energiemi (ISO 50 001), svařovací postupy (ISO 3834) atd. Všechny vznikly z
důvodu potřeby nastolení pořádku v určité specifické oblasti hospodářské
činnosti, bohužel však také z důvodu získání dalších příjmů některých orgánů a
institucí za další a další certifikace.
Zůstává otevřená otázka, zda je lepší vydat se cestou rozšiřování
počtu specializovaných systémových norem pro jednotlivé činnosti, nebo se
zaměřit spíše na obecnou normu s obecnými pravidly, která bude zobecňovat
požadavky managementu bez ohledu na druh činnosti. Osobně se přikláním ke druhé
variantě, protože první možnost povede k enormnímu nárůstu stovek až tisíců
různých specializovaných a nepřehledných norem pro rozmanité činnosti. Audit
systému managementu podle zobecněné normy potvrdí určitou úroveň činnosti
firmy, detaily odborné činnosti podchytit nemůže. Obávám se, že správné odborné
činnosti klienta není schopen garantovat ani detailní audit podle
specializované normy, takový audit bude pouze zdržovat klienta a může vést k
ještě většímu předstírání něčeho v době auditu. Pro posuzování úrovně výsledků
odborné činnosti a technické úrovně výrobků existují již jiné obecně známé
způsoby a metody prověřování.
Na základě praktických zkušeností a z výše uvedeného také vyplývá,
že i firma, jež neplní všechny normativní systémové požadavky, může být
vynikající firmou z pohledu přístupu k zákazníkům, kvality výrobků či
poskytovaných služeb, rychlosti a operativnosti řešení problémů a stanovování
inovativních opatření. Velkým úskalím a dokonce i brzdou rozvoje či ztrátou
času mohou být některé požadavky systémových norem pro některé specializované
firmy nebo malé kreativní firmy "rodinného typu“ s několika pracovníky, kde
systém funguje z velké části na principu práce všech pro společnou věc s tím,
že všichni chápou své povinnosti, aniž jsou explicitně vyjádřeny.
Faktem však je, že ani "normativní přístup“, ani "rodinná struktura“
firem nezajišťují vždy eliminaci nekvality a nevýkonných pracovníků či těch,
kteří se jen vezou, předstírají práci a zatěžují firemní rozpočet.
Audit kvality
Audit kvality prověřuje systém řízení kvality ve společnosti. Účelem
auditování je zjistit, zda společnost plní požadavky mezinárodní normy na
kvalitu včetně vybudování systému dokumentace. V současnosti je nejznámějším
příkladem auditu systému řízení kvality v České republice audit podle požadavků
normy ČSN EN ISO
9001 . Ovšem z důvodu zrušení (dokonce zákazu) požadavku certifikátů ve
výběrových řízeních jsme svědky hromadného upouštění od certifikací ve firmách.
Tento fakt je tržním prověřením tvrzení o užitečnosti a přínosech certifikací v
takovém stylu, jenž se rozšířil v nedávné době. Plnění stanovených normativních
požadavků nemůže efektivně zajistit libovolná firma, pokud zaplatí (natož za
pár měsíců a pouhým předáním stále stejných paušálních, předem připravených
dokumentů). Dále uvedený výčet opakujících se problémů a neshod u
certifikačních a dozorových auditů tato tvrzení dokládá.
Shrnutí:
-
nevhodné termíny a formulace , často používané odlišně od
běžného významu;
-
formální obecné deklarace v politice , případně formální
cíle firmy;
-
předmět certifikace neodpovídá skutečné činnosti
firmy;
-
přípustná vyloučení jsou nejasná;
-
požadavky na způsob řízení dokumentace jsou složité a
formální;
-
trend přeceňování role dokumentace a opomíjení zajištění
provozní praxe;
-
požadavky na řízení procesů , potřeba sledování parametrů,
neprovádí se;
-
kontrola externích procesů (u subdodavatelů) není;
-
sledování nekvality , nápravná opatření a zlepšování je
jen formální;
-
výcvik pracovníků , jeho dokladování a posuzování
efektivnosti nefunguje;
-
podceňování role interních auditů a přezkoumání
managementu;
-
trend unifikace certifikovaných organizací a jejich
dokumentů;
-
systém managementu organizace není schopen akceptovat
změny (personální, výrobní).
Dále jsou rozpracovány některé konkrétní body:
Přípustná vyloučení podle článku 1.2 normy ISO 9001
K tomuto požadavku chtějí organizace doporučit nějaké řešení,
protože vlastní představu většinou nemají a také nerozumí důsledkům přijatého
rozhodnutí. Díky sjednocení původně tří norem nová norma ISO 9001 připouští ve
specifických případech možnost vyloučení některých celých odstavců. Možnost
vylučování je však různě chápána i v odborných kruzích a certifikačními
auditory. Pohybuje se od doporučení, že se vlastně prakticky nic vyloučit nedá,
po představu, že v rámci přípustného vyloučení je možno vyloučit cokoliv, třeba
i několik vět či bodů v odstavcích normy.
Běžným problémem je realizace návrhu a vývoje , kdy firma
přiznává existenci návrhu či vývoje, ovšem není schopna k tomu nic doložit. Dá
se říci, že 99 % firem vývoj nedělá a nejsou k tomu personálně ani technicky
vybaveny. Pokud skutečně existuje řešení návrhů ve firmě (běžně to bývá
oddělení konstrukce), musí být jasně dokumentováno, co se navrhuje, v jakých
etapách a s jakým výsledkem. Běžně to bývá řešení návrhu nové nebo upravené
nemovitosti, ale také elektrického zapojení, nové receptury, určitého výrobku
apod. Ukončení návrhu by mělo být dokladováno oponentním řízením nebo jiným
adekvátním zhodnocením prací a konstatováním dosažených výsledků, případně
rozhodnutím o dalším pokračování či zastavení prací. Výsledkem práce
konstruktéra bude např. návrh, který se projedná se zákazníkem, úředně schválí,
a následně se uzavře smlouva se zákazníkem na realizaci.
Sporným a nejasným bodem bývá pravidelně tzv. validace , jež
je definována odst. 7.5.2 normy. Je to nešťastný termín v normě, který se běžně
v českém jazyce nepoužíval a dosud se nezažil. Nerozumí mu klienti, ale často
ani auditoři. Validovat by se mělo vše, u čeho nelze následným monitorováním
nebo měřením ověřit výsledek. Kamenem úrazu je často způsob doložení parametrů,
jež by se měly v rámci validace sledovat, a aktivit, které by se měly v rámci
validace provést. Auditoři se často spokojí s tvrzením, že se validuje, a již
se nezabývají dalšími detaily, jak lze validaci doložit. Zapomíná se na to, že
validace dle odst. 7.5.2 normy ISO 9001 je podmíněna prováděním činností a
záznamů dle bodů a) až e), jež jsou uvedeny níže v odstavci 7.5.2. Pokud ale
jsem schopen u hotových výrobků prověřit kvalitu (smyslovým vnímáním,
ochutnáním, vyzkoušením), neměl bych potřebovat ani formálně deklarovat
validaci.
Typickým příkladem potřeby validace v potravinářství může být např.
plnění potravin do obalů, ve kterých musí ještě před vlastní spotřebou dojít ke
zrání. V obalech zrají jogurty, tvarůžky, ale také dovážené ovoce, nakládané
okurky nebo kompoty. V takových případech se musí podmínky a doba zrání nejprve
experimentálně odzkoušet a pak stanovit přesné podmínky a poměry surovin,
jejich kvalitu standardizovat, stanovit technologický postup výroby, časy
zpracování a zrání a v neposlední řadě také proškolit pracovníky ve výrobě tak,
aby procesu výroby rozuměli a pochopili smysl. U technických činností mohou
většinou jako příklady pro validaci sloužit např. betonování nebo
svařování.
Kroky uváděné u postupu validace se musejí ve stanovených
intervalech opakovat. S tím také souvisí pravidelné odběry vzorků na rozbory
(kvalitativní, chemické, mikrobiologické apod.). Pokud o takových činnostech
provedeme zápis, provedeme vlastně validaci. Jsem přesvědčen, že ve většině
dobrých provozů považují tyto činnosti za samozřejmé, ale již méně často jim
říkají validace a ještě méně často se také provede srozumitelný zápis se všemi
náležitostmi.
Stanovení odpovědností a pravomocí
Je často až s podivem, jak málo instrukcí a požadavků na pracovníky
stačí vedení firmy, aby tito pracovníci odváděli žádoucí výkony a uspokojovali
zákazníky. Spoustě pracovníků byly požadavky sděleny jen ústně nebo jsou jim
sdělovány průběžně požadavky všeho druhu a vedení spoléhá na to, že je
pracovníci vykonají. Zapomíná se na to, že i v zákoníku práce je zakotven
požadavek na specifikaci činností a místa výkonu práce, a na to, že pracovník
není povinen vykonávat vše nejen s ohledem na kvalitu a bezpečnost. Toto není
problém jen malých firem, které často fungují "rodinným systémem“ (každý ví
všechno a pomáhá tam, kde je nejvíce zapotřebí), ale i těch větších.
Odpovědnosti a pravomoci se ponejvíce pouze předpokládají.
U majitelů firem vzniká někdy oprávněná obava, že pracovníci začnou
nepřesně a neodborně stanovené odpovědnosti zneužívat jako alibi. Podrobné a
přesné stanovení povinností a pravomocí zabere spoustu času, jenž schází. Popis
funkce nebo pracovního místa tak zůstává jen jako formální "papír“ bez
praktického významu až do té doby, kdy se "něco stane“, nebo kdy pracovník
odmítne "poslušnost“, ale pak už také může být pozdě. Stanovení odpovědností a
pravomocí doporučuji věnovat velkou pozornost, popis funkce nebo pracovního
místa doplnit do osobního spisu zaměstnance k pracovní smlouvě a pravidelně
ověřovat aktuálnost.
Bohužel u certifikace se málo zohledňuje velikost firmy, její
činnost a případné důsledky nepřesně stanovených kompetencí pracovníků.
Řízení dokumentace
Způsob řízení dokumentace firmy je běžně velmi komplikovaně stanoven
tím, že se přijmou bez připomínek nějaké paušální popisy. Vrcholem zmatení je
pak odkaz na zákon o archivnictví nebo nějaký obsáhlý, kdysi vydaný skartační
rejstřík, který údajně upravuje řízení dokumentů a záznamů. Ve skutečnosti
upravuje zákon o archivnictví především požadavky na dokumentaci ve státní
správě (soudy, zdravotnictví, školství...) a nevyjadřuje se o řízení dokumentů ve
firmách a jen okrajově zmiňuje archivaci legislativních firemních dokumentů
(stanov, společenských smluv, výročních zpráv...). Soukromá firma také nemusí
kontaktovat zemský archiv pro schválení skartačního plánu, který si vytvořila
(pracovníci archivu by asi byli zahlceni prací, kdyby tak učinili všichni).
Jednoduchým popisem řízení dokumentů a záznamů musí firma především
deklarovat, kdo odpovídá za zpracování a vedení, kdo je schvaluje, kdo
zajišťuje aktualizaci a jak se dokumenty a záznamy vyřazují, aby se zabránilo
použití těch starých. U malých rodinných firem běžně stačí vedení jednoho paré
originálů, celé řízení dokumentů se zjednoduší o řízení dalších kopií. Také
značení (číselnou řadou nebo jinými znaky či zkratkami) dokumentů a záznamů
není třeba, jsou jednoznačně identifikovány názvem.
Bod f) čl. 4.2.3 normy ČSN EN ISO 9001 o řízení externích dokumentů
je velmi nejasným a sporným požadavkem normy, který je chápán mnoha rozdílnými
způsoby. Relativně jasným je pouze u organizací státní správy, na něž se
vztahuje také zákon o archivnictví.
U certifikačních auditů je běžně vysvětlováno auditory, že jde
především o řízení norem, legislativních předpisů, dokumentů dodavatelů apod.,
které musejí firmy shromažďovat a zakládat. Požadavek je nelogický a je plněn
většinou jen formálně. Plnění tohoto požadavku firmy dokládají vytištěnými
(nejlépe kompletními) seznamy norem a legislativních předpisů, jejichž
používání nejsou schopny vysvětlit (auditor to chce vidět). Malé a střední
firmy nemají organizační možnosti ani finanční prostředky k tomu, aby takové
dokumenty systematicky shromažďovaly. I kdyby se to podařilo zajistit, nenajde
se u nich pracovník, který by je všechny přečetl a pochopil. Majitelé firem se
dozvídají podstatné informace ze sdělovacích prostředků, od zákazníků,
prostřednictvím internetu apod., systematický sběr informací neřeší.
Pro malé a střední firmy by byl obecnější a pochopitelnější název
"řízení externích informací nebo legislativních/externích požadavků“. Jejich
systematické získávání je vhodným způsobem řešeno např. přes profesní komory,
kde je společnými prostředky možno udržovat/zaplatit odborníka, jenž na
konkrétní aplikaci upozorní a navrhne řešení. Jiná dokladovaná řešení jsou
většinou jen formální.
Specifikace a řízení procesů
Velké většině organizací dělá procesní přístup problémy, přestože je
teoreticky jasný a jednoduchý. Specifikace procesů a jejich návaznosti,
parametrů procesů, jejich sledování, vyhodnocování a související řízení procesů
téměř nikde nefunguje, posuzování a řízení procesů podle parametrů sklouzává k
formálnosti. Je otázkou, zda je vůbec adekvátní tento požadavek aplikovat na
všechny firmy bez rozdílu, protože se ukazuje, že takový přístup je smysluplný
především pro hromadné výroby, kdy se např. úspěšně aplikuje statistické řízení
procesů (SPC).
Celkovou nejasnost procesního přístupu dokládá i formální přístup
auditorů při certifikacích, kdy postačí doložit schéma procesů a nějaký výčet
parametrů procesů. Práce s parametry procesů, sběr dat a jejich statistické
vyhodnocování nejsou posuzovány a také vedoucí pracovníci s nimi neumějí
pracovat. Řízení procesů podle parametrů prakticky neprobíhá a stagnuje na
úrovni nějakého vlastního přehledu a představ majitele/ředitele.
Externí zdroje
Využití externích zdrojů (neboli outsourcing) je poměrně nešťastný
termín, ale nikoli nedůležitý požadavek pro dosažení kvalitních výsledků. Mezi
podnikateli i odborníky jsou hranice mezi outsourcingem a nákupem nejasné a
sporné. Naštěstí v této oblasti není rozlišení této hranice podstatné,
podstatný je způsob zajištění kvality procesu nebo činnosti, které firma sama
není schopna nebo nemůže z jakýchkoli důvodů provádět.
Firmy často deklarují, že určitou službu nebo součást nakoupí, ale
již se nezabývají postupy u dodavatelů, jež si vyberou v tzv. výběrovém řízení.
Pod rouškou výběrového řízení se v mnoha případech skrývá pouhé zvolení
dodavatele s nejnižší nabídkovou cenou, kdy se předpokládá, že úroveň kvality
je přece popsána v požadavcích. Z četných příkladů dobře víme, jak se dá
nekvalita skrývat a jak se projeví až za kratší/delší dobu.
U auditu firmy často jen dokládají, že si vybraly dodavatele a že si
provádějí vstupní přejímku. To je problematickým bodem všech kooperací a často
také důvodem, proč je výsledek nekvalitní. Významnou roli tady může hrát
spolehlivý a osvědčený dodavatel, který již dlouhodobě s firmou spolupracuje a
poskytuje kvalitní výrobky/služby, ovšem nemusí to být vždy ten nejlevnější z
pohledu momentální fakturace.
Uvedu několik příkladů za všechny. Nakoupenou mouku nebo olej si
můžeme prověřit až ve výrobě při pečení, přitom pekařům je jasné, že kýžený
výsledek dosáhnou jen při vhodném složení mouky nebo oleje a v mnoha případech
se jedná o parametry, které ani nejsou přímo deklarovány ve složení výrobku.
Také funkci želatiny, barviv a dalších přísad používaných v cukrárnách lze
ověřit prakticky jen ve výrobě. Případné škodlivé látky a příměsi v dodávaných
surovinách nejsou zpracovatelé ve většině případů vůbec schopni odhalit. To
jsou hlavní argumenty pro smysluplnost auditů u dodavatelů, sledování jejich
reputace, kontrolu jejich technologických postupů, udržování a "pěstování“
dlouhodobých a vzájemně prospěšných dodavatelských vztahů.
Z technických činností mohou sloužit jako příklad oblíbené
subdodávky ve stavebnictví, jež si můžeme ověřovat jen pravidelnými kontrolami
nebo auditováním těchto subdodavatelů. Příkladem trestuhodného podcenění
kontrol, kde se přidruží často i zlý úmysl a záměr šizení, jsou mimo jiné i
medializované kauzy z posledních let (nekvalitní dálnice a mosty).
Prokazování procesu zlepšování
Přestože téměř všechny firmy, i ty malé, průběžně zlepšují,
prokazování zlepšování zůstává popelkou. Zlepšení jsou samozřejmostí, záznamy
jsou považovány za ztrátu času a zbytečný formulář. V jistém smyslu mají
pravdu, protože zlepšení realizují často pouze majitelé firem. Mnozí ve
zlepšeních hledají něco velkého a nemají ochotu rozlišovat podstatné a
nepodstatné každodenní "zlepšováky“ jen za účelem prokázání u auditu. Často
jsou ale tímto způsobem podceňováni aktivní pracovníci a srovnáni s těmi, kteří
se jen přiživují na jejich "samozřejmých“ aktivitách.
Ještě větším problémem je řešení nápravných a preventivních opatření
na základě získaných údajů. O neshodách, jež by měly být podkladem pro nápravná
opatření, nechtějí mnozí majitelé firem ani slyšet, prostě se tváří, že nejsou.
Proč by někdo přiznával své nedostatky? Přitom velký počet "skrytých“ malých
neshod je ve velké většině firem jedním z hlavních důvodů nízké produktivity
práce. Kamenem úrazu bývá často příliš komplikovaný a obsáhlý formalizovaný
způsob vedení souvisejících záznamů, který ve firmě doporučil nějaký
poradce.
Realizace výcviku
Výcvik pracovníků je velkým problémem i u certifikovaných
společností a často se omezuje jen na legislativně povinná školení (BOZP, PO,
řidiči vozíků apod.). Nové informace se dostávají někdy do společnosti pouze
přes majitele firem, kteří je získávají kontaktem s okolím (katalogy
dodavatelů, internet, firemní dny, výstavy atd.). Pro ostatní pracovníky
zajišťují majitelé jen formální zaškolení, přičemž jim nahrává na trhu spousta
školících subjektů, kteří rozdávají různá potvrzení a tzv. "certifikáty“ už i
za jednodenní školení manažerů, auditorů, nákupčích, asistentů apod. Majitel
firmy také často spoléhá na to, že si pracovníci doplňují znalosti vlastní
iniciativou, studiem a čtením odborné literatury. Zapomíná se na to, že velmi
cenná jsou interní školení pracovníků, kdy vedoucí nebo jiný zkušený pracovník
zopakuje ostatním zásady technologie, hygieny, přístupu k zákazníkům apod.
Taková školení mohou být krátká, účinná, dotýkat se aktuálních problémů
nekvality a stížnosti a nemusejí být finančně náročná ani pro řadu pracovníků.
Pracovníci tak nemusejí poslouchat paušální sdělení a "vatu“ běžných externích
školení a nemaří drahý čas.
Ve většině případů majitel nechápe a není schopen vyhodnotit
efektivnost školení, vlastně to ani není a nebude jeho prioritou, protože už
mnoho let úspěšně provádí se svými pracovníky stále stejnou činnost, již
realizuje na základě osvědčené technologie. Oblasti hodnocení efektivnosti
školení bych doporučoval všem podnikatelům věnovat větší pozornost, protože
nedostatek konkrétních znalostí pracovníků je stále velkým problémem ve firmách
a podstatou velké části nekvality. Tento vlastní handicap podnikatelé často
alibisticky nazývají šlendriánem nebo nezájmem pracovníků, přičemž neřešená
neznalost pracovníků teprve sekundárně vede k jejich nezájmu o práci.
Smysl interních auditů
Provádění interních auditů je základní podmínkou systémové normy a
také důležitým nástrojem vedení organizace, které by mělo tímto způsobem
zjišťovat stav systému managementu a objevovat nedostatky…