2.2.5
Zákon o ekologickém zemědělství
Ing. Bedřich Škopek, CSc.
Výroba a prodej biopotravin podle zákona č. 242/2000 Sb., o
ekologickém zemědělství. Srovnání s evropskými nařízeními. Označování
ekologických produktů.
NahoruÚvod
Ekologické zemědělství s výrobou bioproduktů a jejich následným
zpracováním na biopotraviny vykazuje ve světě a také u nás dynamický trend
růstu. Zvyšující se trend výroby biopotravin v ČR je podněcován především
zvyšující se poptávkou spotřebitelů, která není zdaleka pokryta domácí
produkcí, a proto stále převládá dovoz z vyspělejších sousedních zemí.
Hlavním důvodem tohoto trendu je vědomí spotřebitelů, že při výrobě
biopotravin je silně omezeno používání chemických prostředků (pesticidů,
syntetických hnojiv apod. v zemědělské prvovýrobě) a široké palety chemických
přídatných látek (konzervantů, aromatických látek, barviv, ochucovadel apod.
při zpracování biopotravin). Současně s tím je regulováno používání různých
technologií zpracování, zcela je zakázáno ozařování potravin a používání složek
geneticky upravených surovin a potravin.
To vše vytváří zásadní předpoklady k tomu, aby biopotraviny byly
bezpečnější pro zdraví konzumenta oproti běžné – konvenční potravině.
Rostoucímu trendu spotřeby nezabránil ani růst jejich ceny jako důsledek
snížení intenzity výroby a produktivity práce. Ve vyspělejších zemích EU je
produkce i spotřeba biopotravin mnohem vyšší než v ČR. Je zcela logické, že
zvyšováním zastoupení ekologického zemědělství do určité míry klesá celková
výroba konvenčních potravin. Tento fakt v určitých souvislostech, např.
problémy s nadprodukcí potravin, může být využíván též jako regulační faktor v
této oblasti.
Z uvedených důvodů a za účelem sjednocování postupů při výrobě,
zpracování, posuzování jakosti a nezávadnosti a zejména označování biopotravin
při obchodování mezi členskými státy EU je této problematice věnována značná
pozornost orgánů EU a jako hlavní nástroj této regulace funguje legislativa ES,
která se přesouvá především do přímo použitelných předpisů – nařízení a
rozhodnutí. V přímé návaznosti se regulace národními předpisy zužuje.
NahoruLegislativní základ
Základní legislativní úpravou v této oblasti v ČR je zákon č. 242/2000 Sb. , o ekologickém zemědělství,
ve znění pozdějších předpisů.
Základní legislativou EU je nařízení č. 834/2007/ES , které nabylo účinnosti dnem 1. 1.
2009. Ke stejnému datu bylo zrušeno předchozí nařízení č. 2092/91/EHS .
Nařízením č. 889/2008/ES se stanovují prováděcí pravidla k
nařízení č. 834/2007/ES.
Základní nařízení č. 834/2007/ES přitom předpokládá, že postupným
uplatňováním a rozšiřováním ekologické produkce bude třeba průběžně doplňovat a
upřesňovat některá příslušná ustanovení prováděcích pravidel v nařízení č. 889/2008/ES a přizpůsobovat je získávaným
poznatkům a zkušenostem. V této souvislost byla již vydána řada pozměňovacích,
resp. doplňujících nařízení:
-
č. 271/2010 (upravující logo pro označování ekolologických
produktů),
-
č. 344/2011 (upravující seznam povolených látek a doplňující
označení logem),
-
č. 426/2011 (upřesňující pravidla pro zveřejňování informací o
ekoproduktech),
-
č. 126/2012 (měnící vzory osvědčení s předepsanými údaji),
-
č. 203/2012 (stanoví pravidla pro použití látek a postupů při
výrobě vína),
-
č. 505/2012 (upřesňuje pravidla pro výrobu krmiv k ekologické
produkci masa),
-
č. 392/2013 (upravuje kontrolní systém nad produkcí a distribucí
ekoproduktů).
Podle přijatých pravidel jsou uvedené předpisy (národní i evropské)
závazné současně a vzájemně se doplňují. Samozřejmě stále podle přijatých
pravidel platí, že v případech, kdy se národní předpis odchyluje od
příslušného, přímo použitelného předpisu ES (tj. nařízení nebo rozhodnutí), se
musí uplatnit předpis ES.
Vzhledem k tomu, že uvedená legislativa upravuje podmínky, požadavky
a povinnosti osob v této oblasti v plném rozsahu – od prvovýroby ke zpracování
a prodeji biopotravin –, bylo v tomto příspěvku, jenž je určen především pro
zpracovatele biopotravin, přistoupeno z úsporných důvodů a pro rychlejší
orientaci a lepší přehled o požadavcích a povinnostech výrobců biopotravin k
výběru příslušných ustanovení, která se jich bezprostředně dotýkají.
NahoruNovela zákonem č. 344/2011 Sb.
Zákon o ekologickém zemědělství byl naposledy výrazně novelizován
zákonem č. 344/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 242/2000 Sb., o ekologickém
zemědělství a o změně zákona č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů.
Novela do národního předpisu implementuje příslušná ustanovení
evropských předpisů, jež byla přijata v posledních několika letech v oblasti
ekologického zemědělství a bioprodukce.
Úprava novelou č. 344/2011 Sb. je tedy více či méně formálního
charakteru s doplněním odkazů na příslušné články předpisů EU a s podrobnějším
rozvedením či upřesněním některých ustanovení v rozsahu, který připouštějí
pravidla pro přejímání evropských předpisů do předpisů národních. V některých
případech upřesňuje nebo podrobněji rozvádí některé pasáže, např. ustanovení o
přestupcích, správních deliktech, pokutách a přechodných opatřeních. Celkem
bylo v tomto zákoně přijato 45 novelizačních bodů.
Komentář k vybraným ustanovením zákona a srovnání s evropskými
předpisy
§ 1 Předmět
úpravy
Tento zákon stanoví podmínky hospodaření v ekologickém
zemědělství a podmínky pro výrobu biopotravin. Dále upravuje systém osvědčování
původu bioproduktů a biopotravin a jejich označování, jakož i výkon kontroly a
dozoru nad dodržováním tohoto zákona.
Článek 1: Účel a oblast působnosti
Toto nařízení poskytuje základ pro udržitelný rozvoj ekologické
produkce, zajištění fungování trhu, korektní hospodářské soutěže, důvěru
spotřebitele a ochranu jeho zájmu. Stanoví společné cíle a zásady pravidel
týkající se:
-
všech fází produkce, přípravy, distribuce ekologických produktů
a jejich kontroly,
-
používání označení při uvádění do oběhu a propagaci ekologických
produktů.
Vztahuje se na ekologické produkty pocházející ze zemědělství včetně
akvakultury, pokud jsou uváděny na trh:
-
živé nebo nezpracované zemědělské produkty,
-
zpracované zemědělské produkty použité jako potraviny,
-
krmiva,
-
vegetativní rozmnožovací materiály a osiva,
-
kvasinky používané jako potraviny nebo krmiva.
Vztahuje se na všechny hospodářské subjekty zapojené do této
činnosti ve kterékoli fázi produkce, přípravy a distribuce.
Toto nařízení se nevztahuje na produkty lovu volně žijících zvířat a
ryb a na činnosti spojené se společným stravováním. Pro označování a kontrolu
produktů spojených se společným stravováním mohou členské státy použít
vnitrostátní pravidla, a pokud pravidla neexistují, lze použít soukromé normy,
a to za předpokladu, že jsou v souladu s právními předpisy ES.
Článek 3: Cíle
Ekologická produkce sleduje tyto obecné cíle:
-
zavádí udržitelný systém řízení zemědělství, který respektuje
přírodní systémy, zachovává a zlepšuje zdraví půdy, vody, rostlin a živočichů a
rovnováhu mezi nimi, přispívá k vysoké úrovni biologické rozmanitosti, využívá
rozumným způsobem energii a přírodní zdroje;
-
zaměřuje se na získávání produktů vysoké jakosti, získávání řady
potravin, jež odpovídají spotřebitelské poptávce po zboží vyprodukovaném
postupy nepoškozujícími životní prostředí a zdraví lidí.
Článek 4: Obecné zásady
Ekologická produkce se řídí těmito zásadami:
-
vhodné plánování a řízení biologických postupů zaměřených na
ekologické systémy využívající vlastní přírodní zdroje a způsoby, které
vylučují používání GMO a produktů získaných z GMO či získaných za použití GMO,
s výjimkou veterinárních léčivých přípravků.
Tento článek dále podrobněji rozvádí obecné zásady určené pro
vlastní ekologickou prvovýrobu.
Článek 6: Zvláštní zásady vztahující se na zpracování
ekologických potravin
Kromě obecných zásad se výroba zpracovaných ekologických potravin
řídí těmito zvláštními zásadami:
-
ekologické potraviny se získávají z ekologických zemědělských
složek s výjimkou těch případů, kdy složka není v ekologické podobě na trhu
dostupná;
-
použití přídatných látek a složek nezískaných z ekologického
zemědělství, jejichž hlavní funkce je technologická nebo spočívá ve smyslové
stimulaci mikroživin a činidel, je omezeno tak, aby k němu docházelo v
minimálním rozsahu a jen při nevyhnutelné technologické potřebě nebo z důvodu
zvláštních nutričních požadavků;
-
nepoužívají se látky nebo metody, jež by mohly uvést
spotřebitele v omyl, pokud jde o pravou povahu produktu;
-
potraviny jsou zpracovávány pečlivě a pokud možno za použití
biologických, mechanických a fyzikálních postupů.
§ 2
- (1) Ministerstvo zemědělství (dále jen "ministerstvo“) je
příslušným orgánem podle přímo použitelných předpisů Evropské unie upravujících
ekologickou produkci a označování ekologických produktů.
- (2) Celní úřad je orgánem provádějícím kontrolu dovozu produktů
ekologického zemědělství ze třetích zemí podle přímo použitelných předpisů
Evropské unie upravujících dovoz ekologických produktů ze třetích zemí.
§ 3 Vymezení
pojmů
- (1) V tomto zákoně se rozumí:
-
bioproduktem surovina rostlinného nebo živočišného původu
nebo hospodářské zvíře získané v ekologickém zemědělství podle předpisů
Evropské unie;
-
biopotravinou potravina vyrobená za podmínek uvedených v
tomto zákoně a předpisech Evropské unie, splňující požadavky na jakost a
zdravotní nezávadnost stanovené zvláštními právními předpisy;
-
ostatním bioproduktem ekologické krmivo nebo ekologický
rozmnožovací materiál;
-
ekologickým podnikatelem osoba, která je evidována podle
zvláštního právního předpisu a registrována podle tohoto zákona a hospodaří na
ekofarmě;
-
osobou podnikající v ekologickém zemědělství ekologický
podnikatel, výrobce biopotravin, osoba uvádějící biopotraviny nebo bioprodukty
do oběhu, výrobce nebo dodavatel ekologických krmiv nebo dodavatel ekologického
rozmnožovacího materiálu;
-
ekologickým chovatelem včel osoba, která není ekologickým
podnikatelem, chová včely v ekologickém zemědělství a je registrována v souladu
s tímto zákonem;
-
ekofarmou uzavřená hospodářská jednotka zahrnující
pozemky, hospodářské budovy, provozní zařízení a popřípadě i hospodářská
zvířata uvedená v § 4 odst. 1 , sloužící ekologickému
zemědělství.
- (2) Kde se v předpisu Evropské unie používá pojmu hospodářský
subjekt, rozumí se jím pro účely tohoto zákona osoba podnikající v ekologickém
zemědělství.
V ustanovení § 3 se odkazem na právní předpis ES rozumí
především nařízení č. 2092/91/EHS , jež však bylo od 1. 1. 2009
zrušeno a nahrazeno nařízením č. 834/2007/ES , a k němu prováděcí pravidla.
Je třeba upozornit na pojem ekologický podnikatel, kterým je
zemědělský prvovýrobce; nevztahuje se tedy na zpracovatele potravin; naproti
tomu se pojem osoba podnikající v ekologickém zemědělství vztahuje jak na
ekologického prvovýrobce, tak na výrobce biopotravin, ale též na distributora
či prodejce ve smyslu příslušné definice v § 2 zákona č. 110/1997 Sb.
NahoruČlánek 2: Definice
Pro účely tohoto nařízení se následujícími definicemi rozumí:
-
"ekologickou produkcí“ používání způsobů produkce slučitelných s
pravidly stanovenými tímto nařízením ve všech fázích produkce, přípravy a
distribuce;
-
"fázemi produkce, přípravy a distribuce“ všechny fáze počínající
prvovýrobou až po skladování, zpracování, přepravu, prodej nebo dodání
konečnému spotřebiteli a podle potřeby též označování, propagace, dovoz, vývoz
a subdodavatelské činnosti;
-
"hospodářským subjektem“ fyzická nebo právnická osoba odpovědná
za plnění požadavků tohoto nařízení v rámci ekologického podniku, za který
odpovídá;
-
"potravina, krmivo, uvádění na trh“ jsou definovány v nařízení
č. 178/2002/ES ;
-
"označováním“ veškeré výrazy, slova, údaje, ochranné známky,
obchodní názvy, vyobrazení nebo symboly vztahující se nebo umístěné na obalu,
dokladu, upozornění, označení v tabulce, kroužku nebo pásce k produktu
připojených nebo na něj odkazujících;
-
"příslušným orgánem“ ústřední orgán členského státu, do jehož
pravomoci spadají úřední kontroly v oblasti ekologické produkce, nebo jakýkoli
jiný orgán, jemuž byla tato pravomoc svěřena;
-
"kontrolním orgánem“ organizace veřejné správy členského státu,
které příslušný orgán částečně či v plné míře svěřil své pravomoci k provádění
inspekcí a certifikací ekologické produkce;
-
"kontrolním subjektem“ nezávislá soukromá třetí strana, jež
provádí inspekce a certifikace v oblasti ekologické produkce;
-
"značkou shody“ tvrzení o shodě s konkrétní skupinou norem nebo
jinými normativními dokumenty ve formě značky;
-
"složkou“ pojem definovaný ve směrnici č. 2000/13/ES ;
-
"geneticky modifikovaným organismem – GMO“ definice uvedená ve
směrnici č. 2001/18/ES ;
-
"získaným z GMO“ produkt zcela nebo zčásti získaný z GMO, který
ale GMO již neobsahuje;
-
"získaným za použití GMO“ získaný za použití GMO jakožto
posledního živého organismu v procesu produkce, který však již GMO
neobsahuje;
-
"ionizující záření“ definováno ve směrnici 96/29/Euratom ;
-
"činnostmi spojenými se společným stravováním“ příprava
ekologických produktů v restauracích, nemocnicích, jídelnách a dalších
stravovacích podnicích v místě prodeje či dodání konečnému spotřebiteli.
Některé pojmy jsou definovány též v jiných předpisech vztahujících
se na konvenční potraviny a jsou s nimi v souladu. Přitom se používají v širším
rozsahu než jen v ekologickém zemědělství. Např. pojem:
-
fáze ekologické produkce je adekvátní pojmu fáze výroby,
definovanému v nařízení č. 178/2002/ES a zákoně č. 110/1997 Sb. ,
-
potravina uváděná na trh (do oběhu) je adekvátní definicím v § 2 zákona č. 110/1997 Sb. a nařízení č. 178/2002/ES ,
-
složka potraviny je definována ve vyhlášce č. 113/2005 Sb. ,
-
ionizující záření je definováno v § 2 zákona č. 110/1997 Sb.,
-
společné stravování je adekvátní definici v zákonu č. 258/2000 Sb. , o ochraně veřejného
zdraví.
Příslušným orgánem dle článku 2 je v ČR určeno Ministerstvo
zemědělství ČR (viz § 4 zákona č. 242/1991 Sb.).
§
4-5
Ustanovení § 4 se týkají ekologické prvovýroby. § 5
byl zákonem č. 344/2011 Sb. zrušen.
§ 6 Registrace osob
podnikajících v ekologickém zemědělství
Osoba, jež hodlá podnikat v této oblasti, tj. včetně výroby a
zpracování biopotravin, avšak s výjimkou maloobchodních prodejců, kteří pouze
prodávají již balené a označené biopotraviny nebo ostatní bioprodukty
spotřebiteli, je povinna se zaregistrovat na Ministerstvu zemědělství ČR. Za
tímto účelem podává písemnou žádost. Žadatel je povinen uzavřít smlouvu s
osobou pověřenou Ministerstvem zemědělství ČR (tj. osobou, jež vydává osvědčení
o původu bioproduktu a biopotraviny) o kontrolní činnosti. V žádosti se uvedou
veškeré údaje (o osobě žadatele, výrobě a zpracování) předepsané na formuláři.
Žadatel je dále povinen poskytnout Ministerstvu zemědělství ČR a pověřené osobě
údaje a součinnost při ověřování skutečností uvedených v žádosti. V případě, že
údaje uvedené v žádosti odpovídají, žádosti se vyhoví vydáním rozhodnutí o
registraci a žadatel je uveden do celostátního seznamu osob podnikajících v
této oblasti. V případě, že se v žádosti vyskytují nesrovnalosti, žádosti se
nevyhoví.
§ 7
Ustanovení se týkají ekologické prvovýroby.
§ 8 Zrušení a zánik
registrace
Ministerstvo zemědělství zruší registraci, jestliže:
-
o to požádá registrovaná osoba,
-
registrovaná osoba opakovaně porušila stanovené povinnosti,
-
výrobce biopotraviny nezíská do 24 měsíců od data registrace
alespoň jedno osvědčení na biopotravinu nebo v průběhu každého kalendářního
roku nezíská vždy alespoň jedno osvědčení na biopotravinu.
Registrace zaniká, jestliže:
Zrušením a zánikem registrace je výrobce biopotravin vyškrtnut ze
seznamu osob podnikajících v ekologickém zemědělství.
§ 9 výjimky z pravidel
ekologického hospodaření
Ustanovení upřesňuje podmínky, za kterých může Ministerstvo
zemědělství ČR povolovat výjimky z pravidel ekologického hospodaření.
§ 10 Omezení působení
škodlivých vlivů na ekologicky obhospodařované pozemky
Ustanovení se týkají ekologické prvovýroby.
§ 11-13 , 15–21 , 24–27
Ustanovení byla zrušena zákonem č. 553/2005 Sb. Několik zrušených
ustanovení ukládalo podrobnější podmínky a požadavky, mj. na výrobu, přípravu,
distribuci biopotravin. Z důvodů uvedených v úvodu tohoto příspěvku byly tyto
podmínky a požadavky jednotně upraveny v rámci EU nařízením č. 2092/91/EHS , potažmo v nařízení č. 834/2007/ES . Proto se příslušná ustanovení
zákona zrušila a nahradila závaznými články uvedeného nařízení, které jsou
rozvedeny dále.
§ 14 Chov hospodářských
zvířat v ekologickém zemědělství
Ustanovení se týkají ekologické prvovýroby.
Článek 8: Pravidla produkce – obecné požadavky
Hospodářské subjekty v ekologickém zemědělství dodržují pravidla
produkce a prováděcí pravidla uvedená v tomto nařízení.
Podle článku 9 je zakázáno používat GMO a produkty získané z
GMO či získané za použití GMO, jako jsou potraviny, krmiva, činidla, přípravky
na ochranu rostlin, hnojiva, pomocné půdní látky, osiva, vegetativní
rozmnožovací materiál a mikroorganismy a zvířata v ekologické produkci.
Zpracovatelé biopotravin a krmiv přitom mohou vycházet z označení produktu nebo
jiné průvodní dokumentace připojené či poskytnuté v souladu se směrnicí 2001/18
ES, nařízením č. 1829/2003/ES či nařízením č. 1830/2003/ES , o sledovatelnosti a označování
GMO. Hospodářské subjekty mohou dále předpokládat, že při produkci zakoupených
potravinových produktů, které nejsou přitom označeny nebo k nimž není přiložena
dokumentace podle výše uvedených nařízení, nebyly použity žádné GMO, pokud
neobdrží jiné informace, podle nichž označení příslušného produktu těmto
nařízením nevyhovuje.
Podle článku 10 je dále zakázáno použití ionizujícího záření
pro ošetření ekologických potravin, krmiv nebo surovin požitých v ekologických
potravinách či krmivech.
Podle článku 38 Komise EU stanoví prováděcí pravidla pro
uplatnění nařízení č. 834/2007/ES, která zahrnují především:
-
zvláštní požadavky a podmínky, jež mají hospodářské subjekty
dodržovat,
-
prováděcí pravidla k označování,
-
pravidla týkající se kontrolního systému,
-
pravidla týkající se dovozu z třetích zemí,
-
pravidla týkající se volného pohybu ekologických produktů.
Článek 19: Obecná pravidla produkce zpracovaných potravin
Obecná pravidla produkce stanoví zejména, že:
-
příprava zpracovaných ekologických potravin musí být časově nebo
prostorově oddělena od jiných – konvenčních potravin;
-
ekologický produkt musí být vyroben především ze složek
zemědělského původu, přičemž se nebere v úvahu přidávaná voda a jedlá sůl;
-
při výrobě lze použít pouze přídatné látky, činidla, aromata,
vodu, sůl, látky pro přípravu mikroorganismů a enzymů, minerálie, stopové
prvky, vitamíny, aminokyseliny a další mikroživiny v potravinách pro zvláštní
nutriční použití v případě, pokud byly schváleny pro použití v ekologické
produkci podle článku 21;
-
jiné než ekologické zemědělské složky se mohou použít jen tehdy,
pokud bylo jejich použití schváleno podle článku 21 nebo byly přechodně
schváleny členským státem;
-
ekologická složka nesmí být přítomna se shodnou složkou
neekologického původu;
-
nepoužívají se látky a postupy, které obnovují vlastnosti
ztracené během zpracování nebo skladování ekologických potravin nebo jež
napravují výsledky nedbalosti při zpracování nebo které mohou být jinak
zavádějící ve vztahu k pravé povaze těchto produktů.
Článek 21: Kritéria použití některých produktů a látek při
zpracování
Při schvalování produktů a látek pro použití v ekologické produkci a
jejich zařazení na omezený seznam produktů a látek se vychází z cílů a zásad,
jak již byly uvedeny výše, a podléhá se jim a dále i kritériím, jež se hodnotí
jako celek:
-
pokud nejsou dostupné vhodnější již schválené alternativy
produktu a látek,
-
pokud bez jejich použití není možné potraviny produkovat nebo
skladovat či splnit stravovací požadavky stanovené právními předpisy
Společenství.
Komise rozhoduje o schválení produktů a látek a jejich zařazení na
omezený seznam a stanoví konkrétní podmínky a omezení k jejich použití. Členský
stát podle svého zvážení žádá vypuštění nebo naopak zařazení látek a složek do
omezeného seznamu.
Článek 22: Výjimečná pravidla produkce
Komise může udělovat výjimky z omezeného použití, které jsou omezené
časově a vydané jen v případě, že:
-
jsou nezbytné v zájmu zajištění přístupu ke složkám zemědělského
původu, které nejsou na trhu dostupné v ekologické podobě;
-
jsou-li nezbytné s ohledem na použití konkrétních produktů a
látek, aby bylo možno zajistit produkci potravin s dlouhodobou tradicí v podobě
ekologických produktů;
-
jsou-li nezbytná dočasná opatření k tomu, aby ekologická
produkce mohla pokračovat nebo znovu začít po katastrofických událostech;
-
je-li nezbytné použít přídatné a jiné látky, přičemž takové
látky nejsou na trhu dostupné jiné než získané za použití GMO.
§ 22 Osvědčení o původu
bioproduktu, biopotraviny nebo ostatního bioproduktu
- (1) Osvědčení o původu bioproduktu, biopotraviny nebo ostatního
bioproduktu vydá pověřená osoba na žádost do 30 dnů ode dne provedení kontroly,
u rostlinných produktů pěstovaných na orné půdě a rostlinných produktů z
trvalých kultur nejpozději do sklizně dané plodiny, a to nejméně na 1
kalendářní rok, nejdéle však na 15 měsíců, pokud osoba podnikající v
ekologickém zemědělství splnila požadavky tohoto zákona a předpisů Evropské
unie. Tato osvědčení je osoba podnikající v ekologickém zemědělství povinna
uchovávat po dobu 5 let.
Seznam zemí a jejich inspekčních orgánů pověřených vydáváním
osvědčení (jejichž osvědčení se vzájemně uznává za rovnocenné) je zveřejněn
Evropskou komisí.
Články 29 a 30: Osvědčení a opatření při porušení a
nesrovnalosti
Pravidla a způsob vystavování osvědčení kontrolním orgánem a
kontrolním subjektem jsou shodné s ustanovením § 22 zákona.
§ 23 Označování
bioproduktů, biopotraviny nebo ostatního bioproduktu
- (1) Bioprodukt, biopotravina a ostatní bioprodukt se označí v
souladu s předpisy Evropské unie. Bioprodukt, biopotravina a ostatní bioprodukt
se na obale označí také grafickým znakem podle odstavce 2.
- (2) Podobu grafického znaku, kterým se označí bioprodukt,
biopotravina a ostatní bioprodukt, stanoví prováděcí právní předpis. Tento
grafický znak smí být užíván pouze pro účely tohoto zákona nebo předpisů
Evropské unie a v souladu s nimi.
Toto ustanovení odkazuje na úplné převzetí označování z nařízení č. 2092/91/EHS (od 1. 1. 2009 nahrazeno nařízením
č. 834/2007/ES , ve kterém je označování řešeno
čl. 23–25).
Článek 23: Používání výrazů odkazujících na ekologickou
produkci
Pro účely tohoto nařízení se za označení považují výrazy odkazující
na ekologickou produkci, a sice za účelem použití jak při vlastním označení
obalu, tak v propagačních materiálech nebo v obchodních dokumentech, a to
samotného ekologického produktu nebo jeho složky nebo krmné suroviny. Týká se
to i výrazů, které naznačují, že produkt nebo složka byly získány v souladu s
pravidly pro ekologické zemědělství, ale zejména výrazů jako "bio“ a "eko“ (ať
už samostatně nebo v kombinaci s jiným výrazem) nebo jejich zdrobnělin, a to
kdekoli ve Společenství a v kterémkoli jazyce Společenství. Tyto a obdobné
výrazy se nesmějí používat nikde ve Společenství a v žádném jazyce
Společenství, pokud produkt nesplňuje požadavky tohoto nařízení. Dále se
nesmějí použít žádné výrazy včetně výrazů použitých v ochranných známkách ani
postupy, které by mohly uvést spotřebitele v omyl tím, že by naznačovaly, že
produkt nebo jeho složky splňují požadavky tohoto nařízení. Výrazy uvedené výše
se nesmějí použít při označování nebo propagaci potravin nebo složek GMO.
U…