Výskyt a závažnost nedávných nehod v odvětví potravin oznámených prostřednictvím systému včasné výměny informací pro potraviny a krmiva si vyžádal úpravu seznamu krmiv a potravin jiného než živočišného původu podléhajícím zesíleným úředním kontrolám na určeném místě vstupu.
V Úředním věstníku EU bylo zveřejněno prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/35 ze dne 8. ledna 2019, kterým se mění nařízení (ES) č. 669/2009, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 882/2004, pokud jde o zesílené úřední kontroly dovozu některých krmiv a potravin jiného než živočišného původu.
Vydáno dne: 11. 1 2019
Účinné od: 14. 1. 2019
Výskyt a závažnost nedávných nehod v odvětví potravin oznámených prostřednictvím systému včasné výměny informací pro potraviny a krmiva, který byl stanoven nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002, informace o úředních kontrolách prováděných členskými státy u krmiv a potravin jiného než živočišného původu, jakož i pololetní zprávy o zásilkách krmiv a potravin jiného než živočišného původu, které členské státy podávají Komisi podle článku 15 nařízení (ES) č. 669/2009, naznačují, že seznam krmiv a potravin jiného než živočišného původu podléhající zesíleným úředním kontrolám na určeném místě vstupuby by měl být změněn.
Zejména v případě zásilek lilků z Dominikánské republiky, fazolí z Keni a papriky (jiné než sladké) z Ugandy uvádí příslušné zdroje informací vznik nových rizik pro lidské zdraví v důsledku možné kontaminace rezidui pesticidů, což vyžaduje zavedení zesílených úředních kontrol. Kromě toho v případě zásilek černého pepře z Brazílie, sladké papriky z Číny a sezamových semen z Etiopie uvádí příslušné zdroje informací vznik nových rizik pro lidské zdraví v důsledku možné kontaminace salmonelami, což vyžaduje zavedení zesílených úředních kontrol. Na seznam by proto měly být zařazeny položky týkající se uvedených zásilek.
Kromě toho je vhodné odstranit položky týkající se komodit, u nichž dostupné informace prokazují celkově uspokojivý stupeň shody s příslušnými požadavky na bezpečnost, jež jsou stanoveny v právních předpisech Unie, a u nichž tudíž nejsou zesílené úřední kontroly nadále opodstatněné. Položka na seznamu týkající se ananasu z Beninu by proto měla být zrušena.
Kromě toho je vhodné zvýšit četnost kontrol totožnosti a fyzických kontrol u komodit, u nichž příslušné zdroje informací naznačují takový stupeň neshody s příslušnými požadavky stanovenými v právních předpisech Unie, který opravňuje ke zvýšení úrovně úředních kontrol. Položky v seznamu týkající se papriky seté a papriky (jiné než sladké) z Egypta, papriky seté (jiné než sladké) z Indie a Pákistánu, papriky (sladké nebo jiné než sladké) ze Šrí Lanky a lískových ořechů z Gruzie by proto měly být odpovídajícím způsobem změněny.
Rozsah položky týkající se lískových ořechů z Gruzie by měl být změněn tak, aby zahrnoval i jiné formy téhož produktu, které se liší od těch, které jsou již na seznamu uvedeny, pokud tyto nové formy představují shodné riziko. Je proto vhodné změnit stávající položku týkající se lískových ořechů z Gruzie tak, aby zahrnovala mouku, krupici a prášek z lískových ořechů a lískové ořechy, jinak upravené nebo konzervované.
V zájmu zajištění konzistence a srozumitelnosti bylo vhodné nahradit přílohu I nařízení (ES) č. 669/2009 zněním uvedeným v příloze tohoto nařízení.