3.2.1
Metrologie ve veřejném stravování: Interpretace naměřených
hodnot
RNDr. Petr Valošek
Popis měření nejběžnějších veličin ve stravovacích provozech
s ohledem na potřebu jejich měření a související validaci a verifikaci
naměřených výsledků. Doporučené postupy a upozornění na nevhodné praktiky.
Časté nedostatky.
NahoruMěření probíhá za určitých podmínek
Procesem měření zjistíme v určitém okamžiku hodnotu veličiny, která
se zobrazí na digitálním číselníku, nebo ji odečteme na ukazateli stupnice. Do
jaké míry můžeme spoléhat na to, že naměřená hodnota má požadovanou vypovídací
schopnost? Měření vždy probíhá za určitých podmínek, je použita nějaká metoda
měření a používá se nějaké technické vybavení, přístroj či měřicí aparatura.
Podstatnou zůstává otázka, co bychom naměřili v následujícím okamžiku, s jiným
měřidlem či přístrojem, na jiném místě a co by případně naměřila jiná osoba.
Lze naše měření opakovat se stejným výsledkem a také reprodukovat? Jsme schopni
stanovit okolnosti - parametry, které ovlivňují prováděné měření, a určit si
nejistotu měření a přesnost (důvěryhodnost) získaných dat? Také nesmíme
ponechat stranou otázku, jak jsme měřením ovlivnili měřenou látku -
potravinu.
Zkušenosti ukazují, že personál stravovacích provozoven považuje ve
velké většině případů naměřenou hodnotu veličiny jako něco přesně zjištěného,
nesporného a jasného. O opakování měření, validaci použitých postupů či
verifikaci zjištěných dat neuvažuje, na použití statistických metod nejsou
znalosti ani čas, nikdo je nevyžaduje.
Nicméně požadavky na zajištění provozuschopností měřidel a
důvěryhodností naměřených hodnot jsou zakotveny v několika zákonech a
vyhláškách, jejichž dodržování jsou oprávněni kontrolovat především zástupci
České obchodní inspekce (ČOI) a Krajských hygienických stanic (KHS). Verifikace
naměřených údajů a validace použitých měřicích postupů patří také mezi
požadavky systému HACCP, který je vyžadován nařízením č. 852/2004/ES , o hygieně potravin.
Samostatnou kapitolu tvoří moderní elektronické systémy, které
zajišťují prostřednictvím trvale zabudovaných čidel pravidelná měření
stanovených veličin (většinou teplot) v chladicích a mrazicích boxech, případně
dalších kuchyňských zařízeních, a jejich uchovávání. Tyto systémy šetří čas
pracovníků provozovny, při dobrém počátečním nastavení a pravidelných
kontrolách omezují pravděpodobnost osobních chyb obsluhy a umožňují rovněž
zobrazení časových průběhů naměřených hodnot například na obrazovce řídicí
jednotky. Tým HACCP provozovny má tak k dispozici dostatek podkladů pro
analýzu. Neštěstím těchto relativně drahých instalací je fakt, že personál
stravovacího provozu většinou nerozumí instalaci, neví, kde jsou zabudovaná
čidla a jak fungují, a dokonce neumí interpretovat anomálie získaných časových
závislostí naměřených dat. Osobně jsem se setkal dokonce s paradoxní situaci,
kdy byl v provozovně instalován drahý systém automatického sběru dat, ovšem
pracovníci stejně denně obcházeli lednice a mrazicí boxy a zapisovali nějaké
teploty do formulářů se zdůvodněním, že to vyžaduje hygienická inspekce.
Nutno zdůraznit ještě i fakt ověřený při auditech v provozech, že
čím více údajů personál zapisuje, tím více se degraduje tato činnost na
dodatečné zapisování smyšlených čísel, která se určí tak, aby vše vypadalo
neustále "v pořádku“. O nějakém ověřování, validaci dané aplikace či verifikaci
naměřených údajů nemůže být řeč.
NahoruMěření teplot
Měření teploty je nejčastěji měřenou veličinou ve stravovacích
provozech i v potravinářství vůbec. Jak už bylo uvedeno výše, minimální
znalosti o způsobech měření a interpretaci naměřených hodnot jsou nezbytné.
Pokud uvažujeme lednici, naměřenou hodnotu výrazně ovlivní umístění teploměru
nebo čidla (v lednicích bývá např. odlišná teplota nahoře a dole), tepelné
poměry v lednici dočasně změní pouhé otevření lednice, a co teprve vložení
nových balení o vyšší nebo nižší teplotě. Takové naplnění chladicího nebo
mrazicího boxu může na mnoho hodin změnit běžnou teplotu.
Z uvedeného plyne, že čas měření teploty v chladicích nebo mrazicích
boxech výrazně ovlivní naměřená data a tím i naši schopnost posouzení provozní
způsobilosti zařízení a používaných postupů. Naměřené teploty bez časového
údaje jsou prakticky bezcenné.
Pokud odečítáme teploty chladicích zařízení na vložených
teploměrech, což téměř vždy slouží k posouzení funkčnosti těchto zařízení,
musíme dodržovat přesně stanovené časy (např. 6,30 hodin ráno po příchodu do
práce). Odečítání teplot během směny má smysl pouze v případech, kdy zároveň
uvedeme doplňující informaci o vložení nových surovin či o předchozím otevření
za účelem vyskladnění surovin. Takto si můžeme ověřit například následnou
rychlost vyrovnání teploty.
V případech automatických systémů sběru dat doporučuji
proškolení/nastudování základních informací o systému, o vzorkovací frekvenci a
o způsobu hlášení extrémních nebo havarijních situací. Také je nezbytná
pravidelná validace systému (např. v ročních intervalech) s modelováním
mimořádných situací, kdy ověříme schopnost systému poskytovat věrohodné údaje.
Obsluha provozovny se nesmí nechat "uchlácholit“ servisní firmou v tom, že
systém vše zajistí automaticky, že vše je nastaveno v souladu s normativními či
legislativními požadavky a v případě problému přijede servisní technik.
Dlouholeté praktické zkušenosti ukazují, že teploty chladicích a
mrazicích zařízení nejsou v běžných stravovacích provozech nikdy kritické,
provozní spolehlivost takových zařízení je poměrně vysoká a případné poruchy
zařízení jsou rychle odhaleny. Navíc uchovávání polotovarů a surovin pro výrobu
pokrmů v provozovnách je v současné době pouze krátkodobé. Z ekonomických
důvodů provozovatelé převážnou většinu položek pro přípravu pokrmů denně
nakupují a hotové pokrmy se denně spotřebovávají. Denní kontrola teplot je ve
většině případů zbytečná stejně jako drahé a často složité elektronické systémy
pro průběžné sledování teplot chladicích či mrazicích zařízení. Dostatečnou
bývá kontrola funkčnosti zařízení obsluhujícím personálem při použití a týdenní
interval měření teplot měřidlem s přesností 0,5–1,0 °C. Pro úplnost informací
pro případné členy týmu HACCP je třeba zde uvést, že spíše než teplota
krátkodobého skladování se v takových provozovnách stává kritickou přejímka
surovin, kdy se musí prověřit (smyslovou kontrolou i kontrolou dokladů), zda
nakoupené suroviny a polotovary mají žádané kvalitativní parametry a zda před
dodáním nebyl porušen chladicí řetězec.
Měření teplot, případně časů při pečení a vaření má vždy jen
orientační charakter. Obsluhující personál využívá pouze relativní porovnávání
časů, případně teplot a jejich úpravu po provedené smyslové kontrole a
ochutnávce. Zaznamenané údaje slouží pro nastavení nejvhodnějších podmínek při
příštím procesu. Je ovšem na obsluze posoudit závažnost takových údajů a v
případě potřeby provést i jejich odpovídající verifikaci.
Jiná situace je u výdeje jídel, kde je potřeba zajištění stanovené
teploty pokrmů (většinou minimálně 60 °C) po celou dobu výdeje. Dodržování této
teploty může být i kritické. Opakovaná měření nebo elektronické systémy
sledování teplot v těchto případech mají smysl. Verifikace naměřených údajů se
jednoduše provádí občasným ověřením např. kalibrovaným zapichovacím teploměrem
nebo jiným spolehlivým měřidlem.
Stejnou pozornost je třeba věnovat teplotě při výdeji stravy do
přenosných jídlonosičů či termoboxů, kdy teplota pokrmů při plnění musí být
ještě vyšší o 10–20 °C, protože předpokládáme postupné chladnutí. Proces
rozvážení stravy je vhodné pravidelně validovat s ohledem na garanci teplot
stravy v různých ročních obdobích. Pro…